De Bie Rioolservice B.V.
Wagenmakerstraat 25
1991 JB Velserbroek
Inschrijfnummer K.v.K.: 34173000
Artikel 1: Toepasselijkheid – definities
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze
overeenkomsten van opdracht en (bijbehorende) verkoop die wij met u sluiten.
2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van
deze algemene voorwaarden van toepassing.
3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de
Nederlandse tekst.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolg- of deelopdrachten.
5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke
opdrachtgevers en kopers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer
een bepaling een afwijking of aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een
“consument” is: een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. Dit
betekent dat u alleen een “consument” bent als u privé zaken doet met ons.
6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
a. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
b. schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk
gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
c. informatie: zowel fysieke als digitale documenten en overige (mondelinge) gegevens.
Bijvoorbeeld door u te verstrekken (bouw-)tekeningen e.d.;
d. opdracht: een opdracht voor het verrichten van onze werkzaamheden aan (binnen- en
buiten)rioleringen, leidingen, afvoeren en dakgoten. Bijvoorbeeld het verhelpen van
ontstoppingen, het uitvoeren van reparaties of (preventieve) reinigingswerkzaamheden;
e. zaken: de materialen, onderdelen, reinigingsmiddelen e.d. die wij bij de uitvoering van de
opdracht gebruiken en in dit kader aan u leveren;
f. object: het riool, de pijpen, buizen, leidingen, uw dakgoot e.d. waarin of waaraan wij onze
werkzaamheden verrichten;
g. duurovereenkomst: een overeenkomst die wij met u aangaan voor een bepaalde tijd.
Bijvoorbeeld ons all-in contract voor rioolonderhoud.
Artikel 2: Aanbod
1. Tenzij wij in of bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend
aanbod. Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw
aanvaarding nog herroepen.
2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden
prestatie tegen een overeenkomstig deel van de prijs of vergoeding.
3. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn,
of naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan
aanpassen.
4. Ons aanbod en onze prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe opdrachten (en
eventuele bijbehorende nabestellingen).
5. Aan u getoonde of verstrekte monsters en modellen van zaken, opgaven van afmetingen, diktes,
materiaalsoorten, mogelijke resultaten en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal
of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt
hieraan geen rechten ontlenen.
6. De verstrekte monsters en modellen blijven ons eigendom. Zodra wij dit vragen, retourneert u
deze aan ons. De kosten van retournering zijn voor uw rekening.
7. Als wij kosten maken ten behoeve van ons aanbod, mogen wij deze kosten aan u doorberekenen.
Wij informeren u dan op voorhand.
Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door per
e-mail uw akkoord te geven op onze offerte of de aan u voorgelegde overeenkomst voor akkoord
te ondertekenen. Als uw acceptatie afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand
nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben ingestemd.
2. Wij zijn pas gebonden aan:
a. een opdracht zonder daaraan voorafgaand aanbod;
b. mondelinge afspraken;
c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de
uitvoering van de opdracht of afspraken zijn begonnen.
3. Let wel: wij zijn alleen gebonden aan wat wij uitdrukkelijk met u overeenkomen. Dit betekent dat
wij alleen gehouden zijn de werkzaamheden en leveringen te verrichten zoals omschreven in het
door u geaccepteerde aanbod of zoals wij eventueel op een later tijdstip nog nader met u
overeenkomen. In dit kader adviseren wij u ons aanbod altijd goed door te lezen. Heeft u vragen
of twijfelt u of iets al dan niet inbegrepen is in dit aanbod? Neem dan contact met ons op. Dit kan
onjuiste verwachtingen en/of mogelijke teleurstellingen achteraf aan uw zijde voorkomen.
Artikel 4: Vergoeding – prijzen, tarieven
1. Tenzij wij met u voor een (deel van de) opdracht werkzaamheden op nacalculatiebasis
overeenkomen, voeren wij de opdracht uit tegen een vaste vergoeding (aanneemsom,
totaalprijs).
2. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben
ingeschat, mogen wij deze vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout ons niet te
verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de overeengekomen
vergoeding.
3. Bij een opdracht op nacalculatiebasis, berekenen wij onze vergoeding op basis van de bestede
uren tegen het met u overeengekomen of ons gebruikelijke uurtarief. Bij meningsverschillen over
de bestede of de in rekening gebrachte uren is onze urenregistratie bindend, behoudens uw
tegenbewijs.
4. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten
onze normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Wij kunnen bijvoorbeeld
verschillende tarieven hanteren voor werkzaamheden gedurende de dag, tijdens de avond of
nacht en bij werkzaamheden in het weekend. Onze normale werkdagen zijn: maandag tot en met
vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) binnen de voor ons gebruikelijke
werktijden.
5. Tenzij wij anders vermelden, zijn onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en
tarieven:
a. exclusief BTW;
b. inclusief de kosten van voor de uitvoering van een opdracht benodigde reinigingsmiddelen,
apparatuur e.d.;
c. inclusief transportkosten, voorrijdkosten, reis- en parkeerkosten;
d. exclusief kosten voor het aanvragen van vergunningen, kosten voor het doen van een KLIC-
graafmelding bij het kadaster op grond van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en
ondergrondse netten en netwerken (WIBON) en declaraties van ingeschakelde derden.
6. Tenzij ons aanbod anders vermeldt, is in de vergoeding voor het uitvoeren van de opdracht niet
inbegrepen:
a. werkzaamheden aan asbesthoudende afvoerleidingen;
b. het verhelpen van verstoppingen veroorzaakt door voorwerpen of producten die verharden,
zoals spoelcement, caustic soda e.d.;
c. het reinigen of leegzuigen van aanvullende voorzieningen, zoals vet-opvangputten;
d. het uitgraven van septic tanks e.d.
Bij dergelijke werkzaamheden kunnen meerkosten aan de orde zijn.
7. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende
omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen en tarieven hieraan aanpassen.
(Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving,
overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde zaken of
wijzigingen in de tarieven van ingeschakelde derden.
8. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten
van de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de
wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.
9. Bij duurovereenkomsten (zoals ons all-in contract) mogen wij jaarlijks een reguliere prijs- of
tariefverhoging doorvoeren en aan u doorberekenen. Wij informeren u uiterlijk één maand voor
ingangsdatum van de verhoging.
Artikel 5: Inschakelen van derden
1. Wij mogen leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.
2. Als wij met door u ingeschakelde derden moeten samenwerken, overlegt u met ons over het
aanwijzen van een hoofdverantwoordelijke en de onderlinge taakverdeling.
Artikel 6: Verplichtingen – informatie
1. U zorgt ervoor dat:
a. u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie (waaronder
vergunningen, ontheffingen, beschikkingen e.d.) tijdig aan ons verstrekt;
b. u ons – voor zover bij u bekend – tijdig informeert over de aanwezigheid van asbest in (het
deel van) het object waarin of waaraan wij onze werkzaamheden moeten verrichten, zodat
wij kunnen beoordelen of dit van invloed is op onze werkzaamheden. Ontvangen wij van u
geen informatie, maar blijkt tijdens onze werkzaamheden dat wel sprake is van aanwezige
asbest? Dan bent u aansprakelijk voor alle gevolgen die hieruit voor u of ons voortvloeien,
zoals eventuele vertragingen en meerkosten en schade die wij hierdoor lijden;
c. u ons vóór aanvang van de werkzaamheden informeert over de ligging van (bezink)putten,
tanks e.d. en de ligging van relevante (eigen en inpandige) kabels, leidingen e.d. die niet
vallen onder de WIBON;
d. u ons direct informeert als de ligging van de kabels, leidingen e.d. die wel onder de WIBON
vallen, is gewijzigd of mogelijk afwijkt van de bij het Kadaster bekende gegevens;
e. wij op de overeengekomen datum en tijd toegang krijgen tot het object en het object voldoet
aan de geldende wettelijke (veiligheids-)eisen;
f. (de omgeving van) het object in een zodanige staat is dat wij onze werkzaamheden
ongehinderd kunnen verrichten en voortzetten en u overeengekomen voorbereidende
werkzaamheden heeft uitgevoerd. Dit laatste kunnen bijvoorbeeld werkzaamheden zijn om
ervoor te zorgen dat het object goed bereikbaar is voor ons, onze gereedschappen, ons
materieel e.d.;
g. door u ingeschakelde derden en (andere) op de werklocatie aanwezige personen ons niet
belemmeren of vertraging veroorzaken bij de uitvoering van onze overeenkomst;
h. wij tijdig gelegenheid krijgen voor de aanvoer, opslag of afvoer van materialen en
hulpmiddelen;
i. wij bij het object kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste
aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als
gevolg van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening;
j. bij het object voldoende voorzieningen aanwezig zijn voor afval, zoals rioolslib en chemisch
afval;
k. wij onze gereedschappen, de benodigde zaken e.d. bij het object kunnen opslaan of
opbergen zonder dat beschadiging of diefstal kan plaatsvinden;
l. bij het object kosteloos de door ons of onze onderaannemers in redelijkheid gewenste overige
voorzieningen aanwezig zijn.
2. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor
aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist of onvolledig zijn van deze informatie.
3. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst van of over u
krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor
de uitvoering van de overeenkomst.
4. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming)
conform de AVG en onze privacy verklaring zoals vermeld op onze website
(www.debiebuitenwerk.nl). Ook melden wij eventuele inbreuken op de beveiliging van de
informatie conform de AVG.
5. U bent aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen, de zaken
e.d. die wij tijdens de uitvoering van de overeenkomst bij het object hebben opgeslagen.
Hieronder valt ook schade door onvolkomenheden, mankementen e.d. op deze werklocatie.
6. Wij mogen kosteloos naam-aanduidingen en reclame bij het object of op de werklocatie
aanbrengen.
7. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of aan uw overige verplichtingen uit de
overeenkomst of deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de
overeenkomst opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige
gevolgen (bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
8. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet
aan om later alsnog nakoming van u te vragen.
Artikel 7: Reinigings- en hulpmiddelen – toegepaste methoden
1. Wij zijn vrij in de keuze van de – voor de uitvoering van de opdracht benodigde – middelen en
methoden, maar garanderen dat de gebruikte middelen en methoden deugdelijk en zo min
mogelijk milieubelastend zijn.
2. Als wij niet weten welke uitwerking door u gewenste middelen en methoden op het object of op
het eindresultaat hebben, of als wij deze middelen en methoden uitdrukkelijk afraden, informeren
wij u hierover. Wilt u dat wij deze middelen en methoden toch gebruiken? Dan zijn wij niet
aansprakelijk voor de gevolgen van dit gebruik en de hieruit voortvloeiende schade.
3. Als wij oordelen dat door u gewenste middelen en methoden schadelijk zijn of gevaar opleveren
voor ons personeel, mogen wij het gebruik hiervan weigeren. Wij overleggen dan met u over
alternatieve middelen en methoden.
4. Geen klachten zijn mogelijk over aantasting van het object door de gebruikte middelen en
methoden als wij niet wisten – en in redelijkheid ook niet konden weten – dat deze middelen en
methoden een dergelijke aantasting zouden veroorzaken. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade
die u hierdoor lijdt.
Artikel 8: Milieu
1. Bij afvalverwijdering gaan wij zo zorgvuldig mogelijk te werk wat betreft de milieu-hygiënische
aspecten. Als wij dit overeenkomen en dit van toepassing is op de werkzaamheden, voeren wij
een afvalstoffenadministratie.
2. Tenzij wij anders overeenkomen, zorgen wij voor de afvoer van het afval naar de
overeengekomen locatie. Komt het afval op een andere locatie terecht? Dan zorgen wij voor de
milieu-hygiënische verwijdering hiervan.
3. De afvalstoffenverwijdering geschiedt voor uw rekening. Daarbij berust de eigendom van, en het
risico voor, de – al dan niet verwijderde – afvalstoffen bij u totdat het afvalverwerkingsbedrijf de
afvalstoffen heeft geaccepteerd.
4. Biedt u ander afval aan dan overeengekomen of is het overeengekomen afval vermengd met
ander afval? Dan zijn de (extra) kosten die wij maken voor verwijdering en verwerking hiervan
ook voor uw rekening. U bent bovendien aansprakelijk voor schade die wij of derden als gevolg
hiervan lijden en u vrijwaart ons voor aanspraken van derden die hieruit voortvloeien.
Artikel 9: Termijnen – voortgang en uitvoering overeenkomst
1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie (en bijbehorende zaken) tijdig te leveren, maar
overeengekomen termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig)
na? Dan moet u ons bij schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor
nakoming.
2. Als een overeengekomen oplevertermijn is uitgedrukt in werkdagen, dan betekent “werkdagen”:
maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van erkende nationale feestdagen.
3. Werkdagen waarop wij gedurende minimaal 5 uur niet kunnen werken door omstandigheden die
niet aan ons te wijten zijn, worden als “onwerkbaar” beschouwd. Hetzelfde geldt voor halve
werkdagen waarop wij gedurende minimaal 2 uur niet kunnen werken. De gevolgen hiervan –
zoals vertragingen in de oplevering of kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden – zijn
voor uw rekening.
4. Als de oplevering moet plaatsvinden op een dag die geen werkdag is, geldt de eerstvolgende
werkdag als de overeengekomen dag van oplevering.
5. Als vertraging ontstaat bij de aanvang, voortgang of afronding van een opdracht doordat:
a. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
b. wij niet tijdig toegang hebben tot het object;
c. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
d. sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;
hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding
van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
6. Bespoedigen wij de uitvoering van de overeenkomst op uw verzoek? Dan mogen wij de
hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
7. Wij mogen de overeenkomst in delen uitvoeren en iedere deelprestatie afzonderlijk
factureren.
8. Als wij een overeenkomst in fasen uitvoeren, mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij
een volgende fase horen opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft
goedgekeurd. De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.
9. Het risico voor te leveren zaken gaat op u over zodra deze zaken bij het object/op de
werklocatie aankomen.
10. Wij mogen de voor de uitvoering van de opdracht aangeschafte zaken voor uw rekening en risico
opslaan, wanneer wij de opdracht niet kunnen uitvoeren of afronden en de oorzaak hiervan in uw
risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft de
opdracht alsnog uit te voeren of af te ronden en de bijbehorende zaken alsnog te leveren.
11. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw (afname-)verplichting? Dan bent u per
direct in verzuim. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke
verklaring – geheel of gedeeltelijk ontbinden en de zaken aan derden verkopen zonder dat wij
uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook tast dit ons recht niet aan op
vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht alsnog nakoming
van u te vragen.
12. Wij voeren de opdracht zodanig uit dat schade aan personen, aan het object of aan uw
(overige) eigendommen of het milieu zoveel mogelijk wordt beperkt. Wij volgen de door u in
dit kader gegeven instructies en aanwijzingen zoveel mogelijk op.
13. Bij de uitvoering van de opdracht houden wij rekening met de hiervoor relevante wettelijke
voorschriften, vergunningen en (overige) beschikkingen van overheidswege. De kosten voor
het naleven hiervan zijn voor uw rekening.
14. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele
problemen e.d. in of bij de door of namens u:
a. verstrekte informatie;
b. voorgeschreven of gewenste werkwijzen, methoden e.d.;
c. gegeven aanwijzingen;
d. ter beschikking gestelde of voorgeschreven middelen, materialen e.d.;
voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze
prestatie en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.
15. Wij informeren u ook over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
a. bij door u gewenste wijzigingen in een opdracht;
b. als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze – door onvoorziene
omstandigheden – niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u
over een mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering
onmogelijk? Dan hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte
werkzaamheden en leveringen en de door ons gemaakte kosten.
Artikel 10: Meer- en minderwerk
1. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de
opdracht voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het
aanbod of de opdracht.
2. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan
mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder
uw bezwaar – met de uitvoering hiervan zijn begonnen.
3. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:
a. wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b. onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of
geschatte hoeveelheden, aantallen e.d.
4. Tenzij wij anders overeenkomen, verrekenen wij meer- en minderwerk bij de eindafrekening
met u. Als daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mogen wij
bij de eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij u in rekening brengen. Dit geldt
niet als het minderwerk op ons verzoek is.
Artikel 11: Goedkeuring – oplevering – onderhoudstermijn
1. Wij informeren u wanneer wij de overeengekomen werkzaamheden hebben afgerond.
2. De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u (de
werking van) het object of het resultaat van de werkzaamheden heeft gecontroleerd en de
opleverstaat of (werk-)bon voor goedkeuring heeft getekend.
3. U wordt geacht ook uw goedkeuring te hebben gegeven als:
a. wij geen opleverstaat of (werk-)bon verstrekken en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1
bedoelde mededeling klachten uit;
b. u het object binnen voornoemde termijn al (weer) in gebruik heeft genomen;
c. of u onze bijbehorende factuur betaald heeft.
4. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op het resultaat van
onze werkzaamheden of op een behoorlijk gebruik van het object? Dan is dit geen reden voor
een latere goedkeuring of een afkeuring als deze werkzaamheden nog niet zijn verricht of
beëindigd bij voltooiing van ons werk.
5. Constateert u binnen een met u overeengekomen onderhoudstermijn kleine gebreken die wij
eenvoudig kunnen herstellen? Dan zijn ook deze gebreken geen reden voor een latere
goedkeuring of een afkeuring van ons werk, tenzij de gebreken een ingebruikneming van het
object belemmeren. Wij herstellen de in de onderhoudstermijn geconstateerde gebreken zo
spoedig mogelijk. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt een onderhoudstermijn van 30
dagen na oplevering.
6. Constateert u na de oplevering of onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d.?
Dan gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.
Artikel 12: All-in contracten
1. Wij kunnen met u een all-in contract sluiten voor het verrichten van de in dit contract omschreven
periodieke (onderhouds-)werkzaamheden, bijvoorbeeld onze 24/7 service voor het verhelpen van
verstoppingen.
2. In deze overeenkomst maken wij met u afspraken over:
a. de hiervoor door u verschuldigde periodieke vergoeding;
b. de werkzaamheden en kosten die in deze periodieke vergoeding zijn inbegrepen en eventuele
bijkomende kosten;
c. – indien aan de orde – de frequentie en/of planning van de werkzaamheden;
d. de looptijd en opzegmogelijkheden van de overeenkomst.
3. Tenzij wij anders overeenkomen, zijn de voor de werkzaamheden benodigde zaken niet in de
periodieke vergoeding inbegrepen. Deze zaken brengen wij alsdan tegen de daarvoor geldende
actuele prijzen bij u in rekening.
Artikel 13: Klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden – en de hierbij geleverde zaken – die zich voordoen na
de oplevering of onderhoudstermijn meldt u direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de
hiervoor overeengekomen termijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden
zijn voor uw risico. Komen wij geen termijn overeen? Dan geldt een termijn van 3 maanden na de
oplevering of onderhoudstermijn. Klachten over de geleverde zaken meldt u bovendien binnen de
voor deze zaken geldende garantietermijn.
2. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
3. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
4. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
5. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie,
bijvoorbeeld foto’s van de door u geconstateerde feiten. Is voor het onderzoek noodzakelijk dat
wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf
gegrond blijkt te zijn.
6. Bij een terechte klacht hebben wij de keuze uit kosteloos herstel of kosteloze vervanging van bij
de uitvoering van de opdracht aan u geleverde zaken, het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze
– uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel een terugbetaling van of korting op
de overeengekomen prijs of vergoeding. Als er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor
de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
7. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel of kosteloze vervanging
van de zaken of het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de werkzaamheden,
tenzij dit in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de
overeenkomst – door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of een korting op
de overeengekomen prijs of vergoeding vragen.
Artikel 14: Garanties
1. Wij voeren de opdracht naar behoren en conform de in onze branche geldende normen uit, maar
geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.
2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het
(op)geleverde.
3. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde zaken baseren wij ons op informatie van de
fabrikant of onze leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant of leverancier
voor deze zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze tussen ons. Wij
informeren u hierover. Onze garantie gaat dan in ieder geval nooit verder dan deze garantie van
de fabrikant of leverancier.
4. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de opdracht (en de bijbehorende
zaken) overeengekomen prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.
5. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
Artikel 15: Aansprakelijkheid
1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegarandeerde resultaten of
kwaliteitseisen, aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade,
zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of
letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag
dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de
schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht
beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de uitgevoerde opdracht.
5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden
nadat u bekend bent met – of had kunnen zijn met – de door u geleden schade en ons dus
hiervoor had kunnen aanspreken.
6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
7. Als wij de opdracht en bijbehorende leveringen uitvoeren aan de hand van door of namens u
verstrekte informatie – zoals door u zelf uitgevoerde berekeningen of metingen e.d. -, zijn wij niet
verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze informatie. Dit is alleen
anders als dit uit de aard van de opdracht blijkt, bijvoorbeeld als de opdracht (mede) het
controleren van deze informatie betreft.
8. Stelt u middelen of materialen voor gebruik of verwerking beschikbaar? Dan zijn wij
verantwoordelijk voor een correct(e) gebruik of verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van
deze middelen of materialen noch voor het effect dat deze middelen of materialen op het
eindresultaat hebben.
9. Wij zijn nooit aansprakelijk voor (schade aan het object als gevolg van) werkzaamheden of
leveringen die u, of een derde namens u, heeft uitgevoerd.
10. U vrijwaart ons voor alle aanspraken van derden als wij conform de WIBON graafwerkzaamheden
tijdig bij het Kadaster melden en de graafwerkzaamheden zorgvuldig uitvoeren, maar er hierbij
toch schade ontstaat aan boven- of ondergrondse netten en netwerken.
11. Blijkt na de totstandkoming van de overeenkomst dat het object, of slib of ander materiaal dat uit
het werk voortkomt, zwaarder verontreinigd is dan wij mochten verwachten? Dan bent u
aansprakelijk voor de gevolgen en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden die hieruit
voortkomen.
12. Wij zijn niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als de
schade ontstaat door:
a. een eigen gebrek in of van het object;
b. uw ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het object of gebruik in strijd met
de door of namens ons verstrekte instructies, adviezen, aanwijzingen e.d.;
c. ondeskundig of onvoldoende onderhoud van het object door u of door – een door u
ingeschakelde – derde;
d. fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door of namens u aan ons verstrekte of
voorgeschreven informatie, middelen of materialen;
e. uw aanwijzingen of instructies;
f. of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
g. of doordat u – of een derde namens u – na de oplevering (reparatie-)werkzaamheden,
wijzigingen of bewerkingen aan (de door ons behandelde delen van) het object heeft
uitgevoerd.
13. Wij zijn ook niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als u
ons niet altijd eerst de kans geeft om binnen een redelijke termijn uw klacht op te lossen, voordat
u een derde inschakelt of (bijvoorbeeld) zelf herstel-, reparatie of nieuwe
reinigingswerkzaamheden verricht.
14. In deze – in de leden 12 en 13 genoemde – situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit
voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
15. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te
wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met
dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor
aanspraken van derden.
Artikel 16: Betaling
1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u
vragen.
2. Bij duurovereenkomsten brengen wij de overeengekomen periodieke vergoeding per maand of
per kwartaal bij u in rekening. De bij de werkzaamheden gebruikte materialen en onderdelen die
niet in de periodieke vergoeding zijn inbegrepen brengen wij naderhand bij u in rekening.
3. Tenzij wij anders overeenkomen:
a. betaalt u als consument de voor de opdracht overeengekomen vergoeding voorafgaand aan
de uitvoering hiervan;
b. betaalt u in alle overige situaties binnen een vervaltermijn van 30 dagen na de factuurdatum.
De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar maakt.
4. Heeft u niet (volledig) betaald binnen de betaaltermijn? Dan bent u aan ons de actuele wettelijke
handelsrente (conform artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek) verschuldigd.
5. Bij consumenten berekenen wij de actuele wettelijke rente voor consumenten (conform artikel
6:119 van het Burgerlijk Wetboek).
6. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke
incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum
van € 40,00.
7. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van
deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke
incassokosten voor de consument:
a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een
minimum van € 40,00);
b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
8. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de
vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
9. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke
verklaring – ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog
betaalt of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al
voordat u in verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw
kredietwaardigheid te twijfelen.
10. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en
hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt
dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
11. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben.
Dit geldt ook als u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement
wordt verklaard.
12. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
Artikel 17: Eigendomsvoorbehoud
1. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen
heeft voldaan.
2. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze
vorderingen:
a. voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;
b. wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding,
buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.
3. Als wij identieke, niet-individualiseerbare zaken aan u leveren (bijvoorbeeld meerdere partijen van
hetzelfde product), wordt steeds de partij zaken die hoort bij de oudste factuur of facturen geacht
als eerste (door u of ons) te zijn gebruikt of verwerkt. Dit betekent dat het eigendomsvoorbehoud
in ieder geval altijd rust op alle geleverde zaken die nog ongebruikt/onverwerkt in uw pand of op
de werklocatie aanwezig zijn op het moment dat wij een beroep doen op ons
eigendomsvoorbehoud.
4. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van
een financier brengen.
5. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de
zaken.
6. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.
7. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud
geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en
bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
8. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons
eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij of onze werknemers uw terrein betreden en de zaken
terugnemen. Dit tast onze rechten op het – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring –
ontbinden van de overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet
aan.
Artikel 18: Intellectuele eigendomsrechten
1. Tenzij wij anders overeenkomen, zijn wij de rechthebbende van alle intellectuele
eigendomsrechten die rusten op of voortkomen uit de door ons geleverde of vervaardigde
documenten. Alleen wij mogen deze rechten uitoefenen.
2. Dit betekent – onder meer -, dat u de door ons geleverde of vervaardigde documenten
(waaronder onze offertes) niet mag gebruiken buiten de context van de overeenkomst, niet
mag vermenigvuldigen, niet mag gebruiken voor het ontvangen van prijsopgaven van derden
en ook anderszins niet aan derden mag geven of derden hierin inzage mag geven.
3. Verstrekt u documenten of bestanden aan ons? Dan garandeert u dat deze documenten of
bestanden geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. U bent
aansprakelijk voor schade die wij door dergelijke inbreuken lijden en vrijwaart ons voor
aanspraken van deze derden.
Artikel 19: Faillissement – beschikkingsonbevoegdheid e.d.
1. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden
wanneer u:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot
(delen van) uw vermogen verliest.
2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en
deze algemene voorwaarden.
Artikel 20: Overmacht
1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit
niet worden toegerekend als sprake is van overmacht.
2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
a. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen
of dreiging van deze of vergelijkbare omstandigheden;
b. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande
valutaverhoudingen;
c. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of
telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met)
epidemie of pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
d. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export
belemmerende maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de voor de werkzaamheden
benodigde zaken e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen;
e. omstandigheden op, aan of bij het object waardoor wij onze werkzaamheden niet (op
de overeengekomen wijze) kunnen uitvoeren, zoals (tijdelijke) onbereikbaarheid van
(delen van) het object;
f. het (tijdelijk) staken van de werkzaamheden wegens aanwezigheid van gevaarlijke
stoffen in of nabij het object waardoor gevaar bestaat of kan ontstaan voor personen
of voor onze apparatuur.
3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring –
ontbinden of onze werkzaamheden en leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn
opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.
4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd?
Dan hebben wij wel recht op vergoeding van al uitgevoerde werkzaamheden en leveringen.
Artikel 21: Annulering – opschorting
1. Als u de opdracht voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een
gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
a. alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte zaken);
b. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en leveringen en de gemaakte kosten is deze
schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs of vergoeding.
2. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt of verzet, of niet aanwezig
bent op het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening
brengen.
3. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
4. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen
en uw eventuele tegenvorderingen.
5. Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de
vergoeding voor alle verrichte werkzaamheden en leveringen per direct opeisen en bij u in
rekening brengen. Dit geldt ook voor gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de
opschorting en uren die wij of door ons ingeschakelde derden op dat moment al hebben
gereserveerd voor de opschortingsperiode.
6. Kosten die wij maken voor het hervatten van de opdracht of de leveringen zijn ook voor uw
rekening. Kunnen wij de uitvoering van de opdracht na de opschorting niet hervatten? Dan
mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden.
Artikel 22: Toepasselijk recht – bevoegde rechter
1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) sluiten wij uit.
3. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast
behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw
vestigings- of woonplaats.
4. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een
andere rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van dagvaarding
over uw keuze.
5. Als u gevestigd of woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan
de bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent of woont.
Datum: 19 juni 2025